دات نت نیوک
تاریخ : در تاریخ 11/12/2015 12:31:28 نویسنده: maryam_hhd@yahoo.com
احتمال شروعی آرام برای منظومه شمسی

فضاپیمای روزتا که دنباله‌دار پی 67 را در منظومه شمسی تعقیب می کند، در توده غبار اطراف این جرم فضایی ملکول های آزاد اکسیژن(O2) را کشف کرده است.

اکسیژن سومین عنصر فراوان در کیهان است، اما ثابت شده است که این ساده ترین نوع مولکولی گاز، به سختی قابل ردیابی است، حتی در ابرهای تشکیل ستاره ایی، چرا که این گاز به شدت واکنش پذیر است و به راحتی برای ترکیب با دیگر اتم ها و مولکول ها می شکند.

بجز تشخیص آن در قمرهای یخی مشتری و زحل، می توان گفت که O2 در لیست دیگر موارد از جمله دنباله دارها، تا به حال ردیابی نشده است. ضمن اینکه این موضوع به راحتی توسط مدل های حال حاضر تشکیل منظومه شمسی، قابل توضیح نیست.

تشخیص اکسیژن آن هم در این حد از فراوانی در دنباله داری، واقعا برای دانشمندان غیر منتظره بوده است.

تیم تحقیقاتی، 3000 نمونه جمع اوری شده از سپتامبر2014 تا مارچ2015 از اطراف دنباله دار را برای تشخیص اکسیژن مورد بررسی قرار دادند.

برخی دانشمندان معتقدند، این غیرمنتظره ترین کشفی بوده که تاکنون درباره این دنباله‌دار داشته اند. سوال بزرگ این بود که اکسیژن چطور آنجا سر در آورده."

خیلی از نظریه های جاری درباره شکل‌گیری سیارات و دنباله‌دارها در اطراف خورشید از فرآیندی خشن و بسیار متلاطم حکایت دارد که باعث حرارت دیدن اکسیژن منجمد شد؛ اکسیژنی که در مرحله بعد با سایر عناصر ترکیب شده.

اما نتیجه احتمالی کشف تازه این است که تشکیل منظومه شمسی فرآیندی آرام تر بوده است.

"اکنون با این یافته شواهدی داریم که این بخش مهم از این دنباله‌دار در جریان تشکیل منظومه شمسی ممکن است دست نخورده باقی مانده."

ماموریت روزتا در نوامبر سال گذشته، با قرار گرفتن در مدار این دنباله‌دار و فرود آوردن یک کاوشگر کوچک بر سطح آن تاریخ‌ساز شد.

1394/08/21 12:31:28 ب.ظ